Pages

I love my follower

Sunday, May 15, 2011

KHASIAT BUAH DELIMA

Buah Delima a.k.a Ar-Rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini buah Delima di tanam dari sejauh China sehinggalah California. Antara keunggulan ialah susunan dalamanya. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas akan kelihatan kantung2 kecil berjus segar, manis masam rasanye. Dalam banyak budaya, delima melambangkan kesuburan dan panjang usia. Orang Cina misalnya menyajikan sewaktu upacara perkahwinan kerana ia dianggap lambang kesuburan, kemakmuran dan keturunan besar.

Dalam zaman Nabi Musa as, delima sudah ditanam di Palestin Syria di Lebanon. Rimmon, Kota silam yang dikatakan bandar Hebron kini terkenal kerana pengeluaran delima atau rumman sempena namanya. Nama pekebun delima ialah Punica Granatum diambil dari kekata Perancis yang bermakna epal yang berbiji.

Buah Delima dipercayai berasal dari Iran. Kawasan banjaran Himalaya dan utara India. Ia berkembang sebagai bahan masakkan dan tanaman di pesisiran Mediterranean, disesuaikan dengan kawasan suhu dingin dan panas. Buah Delima tumbuh seperti pokok semak atau pokok biasa setinggi 3-6 meter atau ada kalanya 9 meter. Biasanya daunya luruh tetapi beberapa kawasan pula, pokoknya mala segar. Buahnya mula berkurangan selepas usia 15 tahun. Namun buah Delima sejenis pokok tahan lama sehingga 200 tahun. Bunganya berwarna keungguan, putih atau campurab dwiwarna. Ia digunakan sebagai celupan warna merah yang sudah digunakan berabad-abad di Asia Tengah. Daunya berkilat dan kuat berbentuk perisai. Warna dan bunganya yang bagus.

No comments:

Post a Comment

Aku orang biase2 jer..

My photo
Orang biase2 jer.. HAPPY...SIMPLE...HARMONY...

HElLoOoO...

hAvE a NiCe DaY!!!

Blogroll

Blogger templates


ShoutMix chat widget

Blogger news

Blogger templates

Pages