Pages

I love my follower

Wednesday, April 11, 2012

Aku ingat lagi....







 Bismillahhirrahmannirrahim...
Ya Allah Ya Tuhanku kau ampunkanlah dosa ku dan dosa kedua ibu bapaku
Tempatkanlah mereka di kalangan oarang-orang yang beriman & soleh..






Aku ingat lagi...
Dulu masa aku kecik2 arwah abah mesti cakap aku ni budak ngada2..'gembeng' orang jawa cakap..Yeke..?? macam xpercaya pulak..ada masa tu sampai abah xtahan sabar sangat dia nk 'lepuk' aku sebab ngada2 sangat..dah besar ni aku rase aku lah budak yang xngada2..hehehehe

Aku ingat lagi....
Tahun 1995 masa tu darjah 5...time amik report card kat sekolah..Cikgu ngadu aku ni 'samseng'..eeee..bende yang aku xleh nak lupe..geram aku..balik tu kene tibai cukup2 dengan abah.."Kecik2 dah pandai nak jadi samseng ye..malu aku..bapak polis anak pulak samseng"...adusss..aku xpernah pun biadap kat cikgu ape lagi nak jadi samseng jalanan...tapi aku ingat masa tu aku kene perintah berkurung la..Tak cukup dengan tu habis buku2 sekolah aku abah sport check..kantoi lagi!!! buku tulis aku sume penuh dengan lirik2 lagu...ape nak jadi dengan aku masa tu....ape lagi...Zappppppp....kene bantai tang bontot...adoiii...tahan lagi...ade lagi peristiwa yang aku ingat..abah selalu kata "Kalau bahasa melayu tak lulus baik tak payah jadi orang melayu..jadi orang asli" Tajam sungguh kata2 itu...alhamdulillah aku lulus bahasa melayu..

Aku ingat lagi...
"Abah bagi kata dua..nak pindah sekolah ke nak duduk asrama?" Ingat lagi masa tu abah kene posting ke Kluang abah bagi kata dua..selama setahun tu lah aku kene pikir nak dok asrama ke pindah sekolah..keputusan muktamad..aku duduk asrama!! Abah bagi..

Aku ingat lagi....
Setiap kali call abah (masa tu dok asrama) mesti cakap "Abah lina lapar..boleh tak abah datang hantar biskut ke..makanan ape2 la...suruh mak masak sedap eh.." Petang tu jugak abah sampai hantar makanan..dan bagi sekali duit belanja..aku suka sangat masa tu...Dalam waktu tu aku pun terkejut bile mak kata abah tak lalu nak makan sebab teringatkan aku kat asrama ni ntah makan ntah tak..aku sedih!!! sejak dari tu tiap kali aku call abah aku mesti cakap aku dah makan dan duit belanja ade lagi...aku xnak abah risau..tapi tu lah naluri seorang abah dia tetap datang setiap minggu dan bawa makan & duit belanja kat aku..

Aku ingat lagi....
Masa nak balik ke asrama..abah hantar aku guna motor jer..dia kata nak jimat minyak..aku xkisah pun..sampai Pt. Raja hujan turun lebat..aku & abah sama2 basah..nasib baik ade pakcik yang bawa teksi sudi bawak aku balik ke asrama..tapi abah..? Kesian abah...sepanjang balik ke asrama tak henti2 aku menangis..sampai asrama terus aku call mak tanya abah dah sampai rumah ke belum..masa tu rase lapang dada bile abah selamat sampai rumah..:)

Aku ingat lagi.....
Tahun 1998-2000 masa tu aku dok ASPUTIGS...tiap kali balik rumah (cuti hujung minggu) aku dgn Ziah (kakak aku) mesti ketawa mengekek-ngekek..sampaikan abah marah..ape yang dia cakap tu masih segar dalam ingatan aku.."Ketawa je macam mana badan tu tak naik"..ye itulah yang aku ingat teguran yang aku ingat..aku pun xtau ape yang aku gelakkan masa tu..tapi tiap kali balik rumah aku mesti ketawa dan pasti jugak abah akan tegur a.k.a marah sekali

Aku ingat lagi...
Tahun 2001 masa tu tahun aku nak SPM..lepas je prep (masa tu kat asrama) abang aku datang asrama nak amik aku..abang aku kata abah masuk hospital..terkejut aku..masa tu aku ingat kami sekeluarga baru pindah rumah lama kiteorang kat Batu Pahat..Masa tu pun abah tak sihat abah dah sakit..abah minta pencen awal..3 kali abah minta untuk pencen awal xberjaya..perkhidmatan abah masih diperlu lagi..tapi kali ke 4 ni majikan abah luluskan permohonan tu..aku ingat lagi abah kata nak meninggal kat rumah sendiri..kami semua terkedu..dan awal bulan Mac 2001 aku keluar dari asrama..kesian kat lan (masa tu dia kecik lagi) tak de sape nak jaga..mak tentunya jaga abah kat hospital..bermula dari sini cabaran hidup aku tempuh penuh dengan ranjau...hehehehehe...

Aku ingat lagi...
Sehari sebelum abah meninggal..aku sakit perut sangat2..selalu tak pernah jadi macam ni..nasib hari tu cuti sekolah..1 May 2001..Esok lepas aku balik sekolah..aku tengok mak tengah gosok2 badan abah sambil baring..aku tersenyum gembira..lan pulak tengok TV..masa maghrib mak suruh aku tengok2 kan abah..mak nak sembahyang..aku rase dahi abah panas...terus aku kejut abah.."Abah..abah..abah bukak mata..jangan tido maghrib ni tak elok.." Aku nampak abah celik mata sekejap pastu tido balik..pas mak sembahyang aku cakap badan abah panas..mak kalam kabut..mak suruh aku cari laki cik ani & cik noli (jiran sebelah)..rase masa tu memang kalam kabut..pastu mak suruh pulak call embah (atok/abah punya bapak) dan pakcik makcik suh datang rumah..masa tu memang aku rasa jiwa aku mcm dah terbang jer..Abang2 & kakak aku pulak xde rumah masing2 kerja jauh pun aku call suruh balik sebab abah dah nazak..Aku dengar abah minta air..cik aziz suapkan sesudu air teh dan lepas tu..arwah abah pergi meninggalkan kami semua dengan tenang..dan yang paling sedih aku xsempat nak tengok abah kali terakhir..sebab masa tu aku sibuk telefon semua orang yang abah nazak...aku sedar bile makcik aku pegang bahu dan kata "Lina abah dah tak ada"..terlepas ganggang telefon tu dan aku terus meluru kat jasad abah...menangis semahunye...



Sekian, terima kasih

P/s : Mood : Sedih jiwa kacau...huhuhuhuhu...lari bilik air jap menangis..

2 comments:

  1. teringat kat arwah...Alfatihah

    ReplyDelete
  2. Sabar ye Lina... jangan lupa jasa ibu bapa yang besarkan kitani dengan susah payah. Kena marah, kena pukul tu anggaplah satu pengajaran sebab kita buat salah. Ambil peluang untuk bahagiakan ibumu selagi hayat masih dikandung badan. Dan sentiasa doakan kebahagian ibu bapa kita di dunia dan akhirat. Amin.

    ReplyDelete

Aku orang biase2 jer..

My photo
Orang biase2 jer.. HAPPY...SIMPLE...HARMONY...

HElLoOoO...

hAvE a NiCe DaY!!!

Blogroll

Blogger templates


ShoutMix chat widget

Blogger news

Blogger templates

Pages